top of page

Vatandaşlar İçin Rehber

  • Yazarın fotoğrafı: Kut İnşaat
    Kut İnşaat
  • 31 Mar
  • 11 dakikada okunur

Kampanyanın Amacı ve Kapsamı

“Yarısı Bizden” kampanyası, İstanbul genelinde deprem riski taşıyan yapıların yenilenmesini hızlandırmak ve sağlıklı yaşam alanları oluşturmak amacıyla geliştirilmiş resmi bir destek programıdır​

. Kampanya sadece İstanbul ili sınırları içerisindeki konut ve işyeri niteliğindeki riskli yapıları kapsamaktadır. Bu program sayesinde hak sahiplerinin konutlarını devlet destekli olarak yeniden inşa edebilmesi hedeflenir. Devlet, proje maliyetinin yarısını hibe ve uygun koşullu kredi şeklinde karşılayarak vatandaşların yükünü önemli ölçüde hafifletmektedir.

Kapsam: Kampanya, İstanbul’un 39 ilçesindeki riskli yapıların dönüşümünü kapsamaktadır​

. Başlangıçta belirli bir başvuru süresi öngörülmüşse de güncel düzenlemelerle herhangi bir süre sınırı olmaksızın başvuru alınmasına karar verilmiştir​

. Dolayısıyla, İstanbul’da riskli bir binaya sahip olan vatandaşlar, belirtilen şartları yerine getirdikleri takdirde kampanyaya istedikleri zaman dahil olabilirler. Kampanya kapsamında bireysel konutlardan apartmanlara ve sitelere kadar farklı ölçeklerdeki yapılar yenilenebilir. Tam uzlaşma sağlanan büyük ölçekli site bazlı dönüşümlerde ise Bakanlık gerekirse TOKİ ve Emlak Konut gibi kurumlar aracılığıyla inşaat desteği de verebilmektedir.

Kimler Başvurabilir?

Yarısı Bizden kampanyasından, İstanbul’da riskli yapısı bulunan tüm hak sahipleri faydalanabilir. Yani, binanızın deprem riski taşıdığı resmen tespit edilmişse ve İstanbul’un 39 ilçesinden birinde bulunuyorsa bu kampanyaya başvuru yapabilirsiniz​


. Başvuru yapabilecek hak sahipleri şunları kapsar:

  • Konut Sahipleri: Deprem riski taşıyan bir konutta tapu sahibi olan vatandaşlar başvuru hakkına sahiptir. Bir binada birden fazla bağımsız bölümü (daire, dükkan) olan malikler de tüm bağımsız bölümleri için destek alabilir (detaylar aşağıda “Destek Kalemleri” bölümünde açıklanmıştır).

  • İşyeri Sahipleri: Riskli yapı statüsündeki binalarda dükkan, ofis gibi ticari alanların malikleri de kampanyadan aynı şekilde yararlanabilir.

  • Birden Çok Hak Sahibi Olan Yapılar: Apartman gibi birden fazla malik içeren yapılarda, kampanyaya katılmak için maliklerin ortak karar alması gerekir (bakınız: “Müteahhit Seçimi, Kat Malikleri Kararı” bölümü). Binanın tamamı veya büyük çoğunluğu başvuruya katılmayı kabul ettiğinde, yasal süreç tamamlanarak dönüşüm başlayabilir.

  • Kiracılar: Kiracılar kampanyaya başvuru yapamaz, zira başvuru hakkı yapı maliklerinedir. Ancak kiracıların haklarına ilişkin düzenlemeler vardır (bakınız: “Kiracılara Yönelik Düzenlemeler” bölümü).

Not: Kampanyaya başvurabilmek için binanın “riskli yapı” statüsünde olması şarttır. Bu statü, 6306 sayılı Kanun kapsamında yetkili kuruluşlarca yapılan teknik inceleme sonucunda verilen Riskli Yapı Raporu ile kazanılır. Risk tespiti yapılmamış veya riskli olduğu onaylanmamış binalar, Yarısı Bizden desteğine başvuramaz.

Adım Adım Başvuru Süreci!

Riskli yapı sahiplerinin kampanya kapsamında devlet desteği alarak binalarını yenileyebilmeleri için izlemesi gereken başlıca adımlar şunlardır:

1. Risk Tespitinin Yapılması

1. Risk Tespitinin Yapılması: Öncelikle binanızın deprem riskli olup olmadığını resmi olarak tespit ettirin. Bunun için Bakanlık tarafından lisanslandırılmış uzman kuruluşlara başvurarak binadan karot örnekleri alınmasını ve teknik analiz yapılmasını sağlayın. Bu analiz sonucunda düzenlenen Riskli Yapı Tespit Raporu, yapının riskli olduğunu belgeleyen temel dokümandır​


. Eğer binanız zaten “riskli” ilan edilmiş ise bu adım tamamlanmıştır.

2. Kat Maliklerinin Kararı ve Müteahhit Seçimi

2. Kat Maliklerinin Kararı ve Müteahhit Seçimi: Binanız riskli olarak tescillendikten sonra, o bina içerisindeki tüm hak sahipleri (kat malikleri) ile bir araya gelip kentsel dönüşüm kararı alın. Apartman veya site yönetimi aracılığıyla resmi bir toplantı düzenleyerek, en az 2/3 çoğunlukla binanın yenilenmesine karar verin. Bu toplantıda müteahhit (yüklenici) firma seçimi de yapmanız gerekecektir. Hak sahipleri ortak bir kararla, inşaat yapım işini üstlenecek bir yüklenici firma belirlemelidir​


. Seçilen müteahhit ile yeni bina yapımı için bir inşaat sözleşmesi imzalanır. Bu sözleşme, müteahhidin hangi şartlarda binayı yapacağını, maliyeti ve tarafların haklarını düzenler. (Tercih edilen sözleşme türü genellikle “kat karşılığı” veya “anahtar teslim” usul olabilir; bu noktada tüm malikler mutabık kalmalıdır.)

3. Projelendirme ve Ruhsat Alma

3. Projelendirme ve Ruhsat Alma: Müteahhit firma ve hak sahipleri, mevcut binanın resmi yıkım kararı ve yeni binanın proje çalışmalarını başlatır. Seçilen müteahhit veya onun görevlendireceği mimarlar, yeni binanın uygulama projesini hazırlar. Bu proje, imar mevzuatına ve kampanyanın proje kurallarına uygun olmalıdır (bkz. “Proje Kuralları”). Hazırlanan proje ilgili belediyeye sunularak yapı ruhsatı alınır​


. Yapı ruhsatı, yeni binayı inşa etmek için resmi izin belgesidir. Eski binanın yıkımı da bu aşamada gerçekleştirilir (genellikle riskli yapı kararı çıktıktan sonra 60 gün içinde yıkım yasal olarak zorunludur).

4. Kat İrtifakının Kurulması

4. Kat İrtifakının Kurulması: Yeni yapılacak binaya dair projeye uygun olarak tapu kütüğünde kat irtifakı tesis edilir. Kat irtifakı, inşaat aşamasındaki bir yapı için paylı mülkiyet ilişkilerini gösteren resmi kayıttır. Bu işlem, hak sahiplerinin yeni binadaki bağımsız bölümlerinin tapudaki paylaşımını (hisse oranlarını ve hangi dairenin kime ait olacağını) belirlemek anlamına gelir. Kat irtifakı kurulması için tüm malikler, proje üzerinde anlaşılan yeni bağımsız bölüm planlarına uygun şekilde tapu dairesine başvurarak kayıt yaptırır. (Bu işlem yapılmadan kampanya başvurusu alınmamaktadır, çünkü hak sahiplerinin kesin olarak belirlenmesi gerekir.)

5. Belediyeye Başvuru (Hak Sahibi Tespiti)

5. Belediyeye Başvuru (Hak Sahibi Tespiti): Gerekli proje ve tapu işlemleri tamamlandıktan sonra, kampanya desteğini almak üzere ilçe belediyesine resmi başvuru yapılır​


. Bu başvuru esnasında belediye, binanızın riskli yapı raporunu ve kat irtifakı bilgilerini inceleyerek hak sahibi tespitini yapar. Yani, binadaki her bağımsız bölümün kime ait olduğunu ve o kişinin kampanyadan ne tür destek alabileceğini belirler. İlgili belediye birimi (genellikle Kentsel Dönüşüm Müdürlüğü), başvurunuzu Bakanlığa iletmek üzere gerekli kontrolleri yapacaktır.

6. Bakanlık Randevusu ve Sözleşmeler

6. Bakanlık Randevusu ve Sözleşmeler: İlçe belediyesi hak sahibi tespitini tamamladıktan sonra bilgiler Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’na iletilir. Bakanlık, uygun bulunan başvurular için hak sahiplerine bir randevu tarihi bildirir. Belirlenen tarihte hak sahipleri (veya vekilleri), Bakanlık yetkilileri ile bir araya gelerek “hibe taahhütnamesi” ve “kredi sözleşmesi” imzalar​


. Bu sözleşmeler ile devletin sağlayacağı hibe ve kredinin şartları resmi olarak kabul edilir ve taraflar yükümlülük altına girer. (Hibe taahhütnamesi, verilen hibenin amaç dışında kullanılmaması ve projenin belirtilen koşullarda yapılması için bir taahhüttür; kredi sözleşmesi ise kullanılacak kredinin geri ödeme şartlarını içerir.)

7. İnşaat Sürecinin Başlatılması

7. İnşaat Sürecinin Başlatılması: Sözleşmeler imzalandıktan sonra, seçilmiş müteahhit firma yeni binanın inşaatına başlayabilir. Bu aşamada eski bina genellikle yıkılmış ve inşaat ruhsatı alınmış durumdadır. İnşaat süreci, yapı denetim firmaları gözetiminde, mevzuata uygun şekilde ilerler (bkz. “Ruhsat, Kat İrtifakı ve Yapı Denetimi Aşamaları”). Bakanlık, inşaat ilerledikçe taahhüt edilen hibe ve kredi tutarlarını aşağıda belirtilen oranlarda müteahhit firmaya hak ediş olarak ödeyecektir (bkz. “Ödeme Planı ve Aşamaları”).

Not: 2023 yılındaki ilk başvuru döneminde e-Devlet üzerinden online başvuru imkanı sağlanmıştı. Ancak yeni dönemde e-Devlet başvurusu gerekmemektedir


. Başvuru işlemleri yukarıda anlatıldığı gibi doğrudan belediyeler ve Bakanlık aracılığıyla yürütülmektedir. Dolayısıyla vatandaşların e-Devlet üzerinden ayrıca bir form doldurmasına gerek yoktur.

Sağlanan Destek Kalemleri (Hibe, Kredi, Tahliye Yardımı)

Yarısı Bizden kampanyası kapsamında hak sahiplerine üç ana kalemde destek sağlanmaktadır:

  • Hibe Desteği: Riskli yapısını yenileyen hak sahiplerine karşılıksız finansal destek verilmektedir. Her bir hak sahibinin ilk konutu için 700.000 TL hibe, ilk işyeri (dükkan) için 350.000 TL hibe devlet tarafından ödenecektir​


. (Hak sahibinin birden fazla bağımsız bölümü varsa sadece bir konut ve bir işyeri için hibe verilir.) Bu tutarlar geri ödenmeyecek olup yeni binanın inşa maliyetinin bir kısmını devlet üstlenmiş olur.

  • Kredi Desteği: Hibe ile karşılanamayan kısım için Bakanlık aracılığıyla uzun vadeli ve çok düşük faizli kredi imkanı sunulmaktadır. Her hak sahibinin ilk konutu için 700.000 TL kredi, ilk işyeri için 350.000 TL kredi verilir​


. Hak sahibinin ilave her bir konutu için 1.400.000 TL, ilave her bir işyeri için 700.000 TL kredi desteği sağlanacaktır​


. Bu krediler, hazine destekli olup geri ödeme şartları oldukça avantajlıdır (detaylar aşağıda “Kredi Geri Ödeme Şartları” bölümünde). Önemli: Kredi kullanımında gelir belgesi veya kredi puanı şartı aranmamaktadır; tüm hak sahipleri belirtilen tutarlardaki krediden faydalanabilir​


.

  • Tahliye (Taşınma) Yardımı: İnşaat sürecinde, hak sahipleri ve varsa kiracıların geçici konut ihtiyacını karşılamaları amacıyla tek seferlik nakdi destek verilir. Riskli yapıda oturan herkese (her bir bağımsız bölüm için) 100.000 TL taşınma yardımı ödenecektir​


. Bu ödeme, eğer bağımsız bölümde kiracı oturuyorsa kiracıya, değilse ev sahibine yapılmaktadır​


. Tahliye yardımı, taşınma ve geçici kira masraflarını karşılamaya yöneliktir. (Ayrıca kampanyadan bağımsız olarak, Bakanlığın riskli yapılar için verdiği aylık kira yardımı desteği de güncellenmiştir; ancak Yarısı Bizden kapsamında 100 bin TL’lik toplu ödeme sağlandığından, bu kampanyaya dahil olanlar için ayrı bir kira yardımı öngörülmemiştir.)

Yukarıdaki hibe ve kredi tutarları, devletin “yarı yarıya” maliyet üstlenme prensibine göre belirlenmiştir. Örneğin, bir hak sahibinin tek bir konutu varsa toplam 1.400.000 TL’lik destek paketi (700 bin hibe + 700 bin kredi) almaktadır. Kaba bir hesapla, yeni yapılacak konutun maliyeti 2.800.000 TL civarında ise bunun yarısını devlet karşılamış olacaktır. Hibe tutarı doğrudan maliyetlerden düşülürken, kredi tutarı hak sahibi adına müteahhit firmaya ödenir ve hak sahibi tarafından uzun vadede geri ödenir.

Müteahhit Seçimi, Kat Malikleri Kararı, Proje Kuralları


Kat Malikleri Kararı

Kat Malikleri Kararı: Bir apartman veya site içerisindeki ortak alanlarla ilgili böylesi büyük bir karar alınırken, kat maliklerinin yasal prosedürlere uygun şekilde hareket etmesi gerekir. 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkındaki Kanun’a göre, riskli yapıların yenilenmesi kararı kat maliklerinin en az üçte iki çoğunluğu ile alınabilir. Bu çoğunluk sağlandığında, karara katılmayan maliklerin mülkiyet hakları resmi süreçlerle (örneğin kamulaştırma veya açık artırma) çözümlenebilir. Dolayısıyla, Yarısı Bizden kampanyasına başvurmak isteyen bir binada öncelikle mümkünse tüm maliklerin, değilse en az 2/3’ünün onayıyla dönüşüm kararı alınmalıdır. Bu karar, apartman toplantı tutanağına resmi olarak geçirilip imza altına alınmalı ve mümkünse noterce tasdik edilmelidir. Aksi takdirde, bina yenileme sürecinde anlaşmazlıklar ortaya çıkabilir ve kampanya kapsamındaki destekten faydalanmak mümkün olmayabilir.

Müteahhit Seçimi

Müteahhit Seçimi: Kat malikleri, bina yenileme kararını takiben uygun bir yapım firmasını (müteahhit) araştırıp belirlemelidir. Müteahhit seçiminde firmanın tecrübesi, referansları, mali yeterliliği ve önerdiği inşaat şartları dikkatlice değerlendirilmelidir. Kampanya kapsamında birçok maliyet devlet tarafından karşılandığı için, müteahhit firma işin geri kalanını üstlenecek ve hak sahiplerine düşen maliyeti teklif edecektir. Kat malikleri kurulu, gelen teklifleri kıyaslayarak ortak bir kararla bir firma seçmelidir​


. Seçilen müteahhit ile yapılan inşaat sözleşmesi, genellikle aşağıdaki hususları içerir:

  • Yeni binanın teknik özellikleri (kat sayısı, daire planları, malzeme kalitesi vb.),

  • Müteahhidin hak sahiplerine teslim edeceği bağımsız bölümler (örneğin aynı daireleri geri vermesi veya farklı bir metrekare hesabı),

  • İnşaat süresi ve iş planı,

  • Kampanya kapsamında ödenecek hibe ve kredi tutarlarının müteahhide aktarılma şekli,

  • Hak sahiplerinin müteahhide ödeyeceği bir bedel varsa onun tutarı ve ödeme şekli (çoğu durumda yarısı bizden kapsamında hak sahiplerinin cebinden ek bir ödeme çıkmaması hedeflenir, ancak inşaat maliyeti devlet desteğini aşarsa fark maliklerce karşılanabilir ya da müteahhit ek daire alabilir),

  • Tarafların karşılıklı yükümlülükleri ve cezai şartlar.

Proje Kuralları

Proje Kuralları: Yeni yapılacak binanın projesi hazırlanırken hem imar mevzuatına hem de kampanya özel koşullarına uyulmalıdır. Yarısı Bizden kampanyasının getirdiği en önemli kural, yeni projenin büyüklüğünün (inşaat alanının) eski yapının 1.5 katını geçmemesidir


. Bu kural, kentsel dönüşüm sırasında aşırı yoğunluk artışını engellemek amacıyla konulmuştur. Eski binanın toplam inşaat alanı örneğin 2.000 m² ise, yeni bina en fazla 3.000 m² (1.5 katı) olabilir. Bu hesaba, otopark ve sığınak alanları dahil edilmez; yani otopark ve sığınak olarak ayrılan metrekareler 1.5 kat sınırının dışında tutulur​


. Bu sayede, hak sahipleri otopark veya sığınak yaptıkları için bina kullanım alanından kayıp yaşamazlar (aşağıda “Otopark ve Sığınak Alanları” bölümünde detaylandırılmıştır).

Ayrıca proje aşamasında, imar planı koşulları (yükseklik sınırı, çekme mesafeleri vb.) ve deprem yönetmeliği gereklilikleri titizlikle uygulanmalıdır. Yeni binada mevcut bağımsız bölüm sayısından fazla konut üretmek kural olarak mümkün değildir; hak sahiplerinin rızası ve yasal izinler olmadan ekstra daire eklenemez. Ancak bazı durumlarda hak sahipleri ile müteahhit anlaşması çerçevesinde, maliyeti karşılamak için ek bağımsız bölümler yapılması ve müteahhidin bunları satması kararlaştırılabilir (bu durum kat karşılığı sözleşmelerde görülür, ancak Yarısı Bizden desteğiyle birlikte değerlendirildiğinde genellikle gerek kalmamaktadır).

Proje onay süreçlerinde statik, elektrik, mekanik proje kontrolleri ve belediyenin imar birimleri devreye girer. Tüm onaylar alındıktan sonra yapı ruhsatı düzenlenir ve inşaata başlanabilir.

Ruhsat, Kat İrtifakı ve Yapı Denetimi Aşamaları


Yapı Ruhsatı

Yapı Ruhsatı: Yeni bina inşaatına başlamanın resmi koşulu, ilgili belediyeden inşaat ruhsatı almaktır. Üstte belirtildiği gibi, proje çizimleri ve gerekli evrak teslim edildikten sonra belediye ruhsatı düzenler. Yapı ruhsatı, belirli bir süre geçerlidir ve bu süre içinde inşaata başlanması gerekir. Yarısı Bizden kampanyasında kredi geri ödemelerinin başlangıcı, ruhsat tarihine göre belirlendiği için (bkz. “Kredi Geri Ödeme Şartları”) hak sahiplerinin ruhsat alımını geciktirmemesi önemlidir.

Kat İrtifakı

Kat İrtifakı: İnşaat ruhsatı alınıp yapı başlamadan önce veya başlama aşamasında, kat irtifakı kurulması gereklidir (yukarıda Adım 4’te değinildi). Kat irtifakı, hak sahiplerinin yeni binadaki mülkiyet paylarını ve hangi daireyi alacaklarını gösterir. Tapu müdürlüğünde yapılan bu işlem sonucunda her hak sahibi yeni binadaki dairesinin/işyerinin tapusunu (irtifak hakkı olarak) almış olur. Kat mülkiyeti ise inşaat tamamlandıktan ve yapı kullanım izni (iskan ruhsatı) alındıktan sonra tesis edilecektir. Kat irtifakı kurulması, hak sahiplerinin belirlenmesi ve kredi sözleşmelerinin düzenlenmesi için zorunludur​

Yapı Denetimi ve İnşaat Aşamaları

Yapı Denetimi ve İnşaat Aşamaları: İnşaat süreci, bağımsız yapı denetim firmaları tarafından denetlenmektedir. Yapı denetim kuruluşu, projenin ruhsata uygun şekilde inşa edilmesini ve malzeme/işçilik kalitesinin mevzuata uygun olmasını sağlamak üzere periyodik kontrol yapar. Kampanya kapsamında ödemelerin yapılabilmesi için inşaatın belli aşamalara gelmiş olması ve yapı denetim onaylarının alınması gerekmektedir. Bakanlık, hibe ve kredi tutarlarını doğrudan müteahhit firmaya, inşaat ilerleme durumuna göre dört taksit halinde öder​

Ödemeler

  • Başlangıç Ödemesi: İnşaata fiilen başlandığında (temel kazısı ve temel atımı aşaması) toplam destek tutarının %30’u müteahhide ödenir​


. Bu aşamada eski binanın yıkıldığı ve yeni binanın temelinin atıldığı kabul edilir.

  • Taşıyıcı Sistem Tamamlanması: Bina betonarme karkasının (kolon, kiriş, döşeme gibi taşıyıcı sistemin) tamamlandığı, kaba inşaatın bittiği safhada %30 ödeme yapılır​


.

  • İnce İşler (Sıva) Aşaması: Bina duvarları örülüp sıva aşamasına gelindiğinde (yani iç ve dış sıvalar, tesisat montajları gibi ince işlerin büyük oranda tamamlandığı durum), bir %30 ödeme daha yapılır​


.

  • İskan (Kullanım İzni) Aşaması: Bina tamamen bitip yapı kullanım izin belgesi (iskan) alındığında kalan %10 ödeme yapılır ve devlet taahhüdü tamamlanır​


.

Bu ödeme planı sayesinde müteahhit firma, iş ilerledikçe finansman akışı sağlayarak inşaatı kesintisiz devam ettirebilir. Not: 2023 ilk döneminde birinci taksit ödemesi %10 olarak planlanmışken, yeni dönemde müteahhitlerin projeye ilgisini artırmak ve inşaatları hızlandırmak amacıyla ilk ödeme oranı %30’a yükseltilmiştir​


. Bu, müteahhit açısından başlangıçta daha fazla nakit akışı anlamına gelir.

İnşaat tamamlanıp daireler teslim edildikten sonra hak sahipleri, tapudaki kat irtifakını kat mülkiyetine çevirerek yeni konutlarının kesin tapusunu alırlar. Tüm bu süreçte, belediye ve Bakanlık yetkilileri, yapı denetim raporlarıyla beraber inşaatın seyrini takip eder.

Kredi Geri Ödeme Şartları

Bakanlık tarafından sağlanan kredinin geri ödenmesi, hak sahipleri için oldukça avantajlı koşullarda düzenlenmiştir. Resmi açıklamalara göre kredi geri ödemeleri, yapı ruhsatının alınmasından 2 yıl sonra başlamaktadır​


. Bu, hak sahibine inşaatın bitmesi ve yeni evine taşınması sonrasında maddi açıdan toparlanması için süre tanımaktadır (inşaat genellikle ruhsat alımını takiben 1-2 yıl içinde tamamlanmış olur, dolayısıyla kredi ödemeleri ev teslim edildikten sonra başlamaktadır).

Geri ödeme planının temel şartları şöyledir:

  • Geri Ödeme Başlangıcı: Yapı ruhsat tarihinden itibaren 2 yıl ödemesiz dönem vardır. Örneğin ruhsat 2024 yılında alındıysa, kredi taksit ödemeleri 2026 yılında başlar​


.

  • Vade Süresi: Krediler 10 yıla (120 aya) kadar vadelidir


. Hak sahibi, kredi borcunu 10 yıl veya daha kısa bir sürede taksitlendirerek ödeyebilir. Vade yapısı sağlanan kredi sözleşmesinde belirtilir.

  • Faiz / Güncelleme Oranı: Kredi ödemeleri başladıktan sonra ilk yıl için herhangi bir faiz uygulanmaz


. Yani kredi, geri ödemeye başladığınız ilk yıl faizsizdir. Sonraki yıllarda ise faiz yerine, TÜFE’nin (Tüketici Fiyat Endeksi) yarısı oranında bir artış uygulanır​


. Bu, klasik bir konut kredisi faizinden çok daha düşük bir güncelleme oranıdır ve enflasyonun yarısı kadar artış anlamına gelir. Örneğin, ödeme yapılan yıl enflasyon %10 ise kredi taksit tutarı %5 artacaktır. Bu yöntemle kredi ödemeleri enflasyona karşı kısmen korunmakta ve hak sahiplerine uzun vadede büyük kolaylık sağlanmaktadır.

Gelir Şartı ve Kredi Notu

  • Gelir Şartı ve Kredi Notu: Kampanya kredilerinde gelir belgeleme veya kredi skoru şartı aranmaz


. Bankalar tarafından sağlanan bir kredi olmadığından, hak sahiplerinin aylık gelir düzeyi ya da kredi geçmişi bu kredinin alımına engel teşkil etmez. Bakanlık, riskli yapı maliklerine krediyi şartsız sunmaktadır. Bu, özellikle emekli, çalışmayan ya da kredi notu düşük olan mülk sahipleri için önemli bir avantajdır.

Geri ödeme, hak sahibi ile Bakanlık arasında imzalanan kredi sözleşmesi şartlarına göre, belirtilen süre ve oranlarda ilgili hesaba yapılır. Kredinin geri ödenmesiyle ilgili daha detaylı bilgiler, sözleşmede ve Bakanlık tarafından sağlanan bilgilendirme notlarında bulunabilir. Ödeme sürecinde herhangi bir aksama olmaması için hak sahiplerinin, belirtilen tarihten itibaren taksitlerini düzenli ödemesi önemlidir.

Bakanlık ile Yapılan Sözleşme Türleri

Yarısı Bizden kampanyasına katılarak hibe ve kredi desteği alacak olan hak sahipleri, Bakanlık ile iki temel sözleşme imzalar:

  • Hibe Taahhütnamesi: Bu belge, Bakanlığın sağladığı hibe tutarının koşullarını ve hak sahibinin yükümlülüklerini düzenler. Hibe, binanın belirtilen proje doğrultusunda yenilenmesi şartıyla verilir. Hak sahibi, bu taahhütnameyi imzalayarak hibenin amacına uygun kullanılacağını, inşaatın kurallara uygun şekilde tamamlanacağını kabul eder. Aksi halde, yasal olarak hibeyi geri ödeme yükümlülüğü doğabilir. Hibe taahhütnamesi, hak sahibi ile Bakanlık arasında, randevu günü imzalanmaktadır​


.

  • Kredi Sözleşmesi: Bakanlığın organizasyonuyla sağlanan uzun vadeli kredinin şartlarını belirten resmi sözleşmedir. Hak sahibi bu sözleşme ile kredi tutarını ve geri ödeme planını kabul eder. Kredi sözleşmesinde, geri ödemesiz dönem, taksit sayısı, artış oranı (TÜFE’nin yarısı kuralı) gibi hususlar yer alır. Ayrıca hak sahibinin belli şartları ihlal etmesi (örneğin inşaatı yarım bırakması) durumunda kredinin geri çağrılabileceğine dair maddeler bulunabilir. Kredi sözleşmesi de hak sahibi ile Bakanlık arasında, aynı randevu gününde imzalanır​


.

Bu iki sözleşme dışında, eğer dönüşüm alan bazlı ve Bakanlık-TOKİ işbirliği ile yapılıyorsa, hak sahipleri ile TOKİ/Emlak Konut arasında ek protokoller imzalanabilir. Fakat bireysel bina bazlı dönüşümlerde, asıl hukuki ilişkiler yukarıdaki sözleşmelerle sınırlıdır. Hak sahipleri, sözleşmeleri imzalamadan önce dikkatlice okumalı ve şartları anlamalıdır. Gerekirse hukukî danışmanlık alarak haklarını ve sorumluluklarını netleştirmelidir.

Not: Müteahhit firma ile hak sahipleri arasındaki inşaat sözleşmesi (kat karşılığı sözleşme vb.), Bakanlık ile imzalanan bu resmi sözleşmelerden ayrı bir özel hukuk sözleşmesidir. Ancak, Bakanlık genellikle müteahhit sözleşmesinin kopyasını da görmek ve incelemek isteyebilir. Zira, hak sahiplerine verilecek daireler, inşaat süresi gibi konuların Bakanlıkça bilinmesi önem arz eder.



Yorumlar


bottom of page